Jack in de pers

 

Uit het blad "Bromfiets nr. 1 jaargang 2005" 

 
 
                                                                                                                                Het plaatsje middle of nowhere bestaat.
 
 
Het ligt verscholen ten zuidwesten van Breda en ze hebben het gecamoufleerd onder de naam Rijsbergen.
Je gaat Weg van de Snelweg, zo het verouderde, Belgisch aandoende land in. Prachtige verstilde woonkernen, kronkelweggetjes en boerenbedrijven van voor de verkaveling. Als je op een heuse onverharde weg zomaar over een boerenerf heenrijdt, waan je je tijdens een ‘Wellen’tocht. Omdat we de verkeerde kant op kijken blijken we dwars door Frijters County te zijn gekoerst. En er zit toch echt een heel nest. Vader runt de boerderij, broertjelief heeft een tenten verhuurbedrijf en een kwekerij van Koi karpers. En Jack? Jack is constructie plaat werker / brommerverzamelaar.
 
 

Stamboekvee op stal 
 
 
                                   Wereldhandel                                                                                                                                                                  

Het prille begin van de brommerliefde laat zich bijna als vanzelf raden in zo’n heerlijke vrije omgeving. Op zijn achtste ging Jack

al bij naburige hoeven op zoektocht om ‘brommers af te schooien’, zoals hij het noemt. Als een gekregen exemplaar het na verloop van tijd niet meer deed, herhaalden de schuimtochten zich. Wegen en paden zat om lekker de beest uit te hangen; de veldwachter reed immers nog op een varken.

 
Het is niet zo gek, maar ook niet minder leuk, om hier nu dan ook prachtige AGS-Zündapps, Rond Sachsen en Gebben of Homoet Kreidler crossers aan te treffen in een onberispelijke staat. Een Van Veen Kreidler heeft zelfs nog nooit benzine in zijn tank gehad... Frijters is bekend als Kreidler-en Zündappman, maar hij is niet zo beperkt. Hij bezit Royal Nords, Yamaha’s, Hollandse brommers en Flandria’s. Wat dacht je van een Imola, gekocht voor vijftig gulden, in een tijd dat nog geen hond naar oude brommers keek? Hij verkocht de slanke Belg door voor 150 piek en dacht wereldhandel gedreven te hebben...
 
 

Ducati Blauwe flits voor en na restauratie
 
 
 
Stoflaag bepalend.
 
Op beurzen is Jack altijd de ‘heftige handelaar’, onderhandelingen zijn altijd een heel ritueel. Dat ga je beter begrijpen als je weet hoe het in de letterlijk koehandel toegaat. Handjeklap is daar een ware kunst... Maar in de schuren kun je aan twee dingen zien hoe hij privé tegen een brommer aankijkt. Wáár staat hij? Als een brommer op een onbereikbare plaats tus- sen de auto’s is weggemoffeld, houdt dat voor Frijters in dat ‘die niet meer weg gaat’ (naar de beurs om te verkopen). Bij de wel bereikbare exemplaren is de dikte van de laag stof bepalend. Boven een bepaalde dikte betekent dat de brommer te lang staat en het proces van zich eraan hechten al is begonnen. En dan mag ‘ie ook niet meer mee. Er staan stoffige Jamathi’s, Royal Nords en Flandria’s in de schatkamer, waaraan natuurlijk verhalen kleven. Zo stuiten we op de Jamathi van een klant, die aan Jack een zoekopdracht had gegeven om een kuip en andere onderdelen te vinden. Deze eigenaar had de ‘70er gekregen van zijn baas, een oud-ijzer handelaar die de oude brommer in de container had gesmeten. Toen Jack met een echte originele kuip met logo aankwam, hoefde de opdrachtgever die polyester bak niet. En eigenlijk hoefde hij de brommer ook niet meer. Ja, en als je Frijters dan op zo’n stuk spek bindt...
 

Jack in zijn jonge jaren aan het stapelen
 
 

Jack, niet uit het veld geslagen, begon thuis wat te poetsen. Het bleek dat onder een laag vet en vuil een vrijwel nieuwe GT uit Hasselt tevoorschijn kwam... Jack liet er vlug een laag stof op komen, want die brommer ging blijven                         

‘Dan maar wat minder’                                                                                                                                                   

Soms parkeert Jack een idee in zijn hoofd.....
dat hij een bepaalde brommer wil hebben. Makkelijk is zoeken en kopen, maar als het er naar uit ziet dat dit niet gaat lukken,
pakt hij het anders aan. Heel langzaam zamelt hij de onderdelen in van het model dat hij wil maken. Het kan jaren duren, maar op een gegeven moment is alles er en Frijters weet perfect in welke dozen ze zitten of waar ze liggen in de ogenschijnlijk ongesorteerde bergen onderdelen. Verspreid over het hele imperium worden dan ineens alle onderdelen bij elkaar gezocht en komt de Razende Roeland weer boven. Veertien dagen later heeft Frijters dan zomaar de brommer waarvoor hij doodleuk járen gespaard heeft. Een voorbeeld? De Batavus ‘Appelbloesem’ die op de laatste paar beurzen te zien is ge-
weest.     Ondertussen pakt het stof zich al samen op de framboosrood/crème lak en stond de brommer al wat ‘onhandig’ geparkeerd toen we een klein deel (!) van de collectie naar buiten reden voor de grote foto... Jack is ook niet te beroerd om van een brommer die hij wil restaureren een tweede exemplaar te kopen als ‘voorbeeld’ Daarom kan hij een ‘voor en na-’ restauratiefoto van een Ducati Blauwe Flits in twee minuten in scene zetten. Die ruim bespraakte boerenzoon leek dus altijd zo’n haastige snelle handelaar, maar dat valt reuze mee. Dat blijkt eens temeer als hij nadenkt over de komende tijd, die van de kentekens. ‘Ach, er zullen best paniek verkopen komen, maar niet hier. Over een paar jaar is iedereen de commotie vergeten en loopt de handel weer als vanouds’. Over de komende tijd van ‘mindere handel’? ‘Dan verkopen we toch gewoon een poosje niet zoveel?’



BVB voor motorfietsen,

In 1982 werd de Bijzondere VerbruiksBelasting op motoren ingevoerd. De gemiddel- de motorfiets werd er zo’n 1500 gulden duurder van. Iedereen op zijn achterste benen (we zijn zelf nog bij de grote demonstratieve optocht naar Den Haag geweest) en bijna een half jaar lang ging er zo goed als geen enkele motorfiets de deur uit. In 1983 was de handel nog steeds waardeloos, maar vanaf ‘84 vlogen de cijfers sky-high! En inder- daad, niemand die zich nog druk maakte over de gemiddelde prijsstijging, want die zag je gewoon terug in de tweedehandsprijzen. Iets dergelijks verwachten wij (en ook Jack denkt er zo over) nu ook in de bromfietshandel, nu het kenteken eraan komt.                                                                             

 met dank en toesteming van het blad BROMFIETS